Педагогічна
компетентність – це процес і результат творчої професійної діяльності,
інтегрований показник особистісно-діяльнісної сутності вчителя, зумовлений
рівнем реалізації його гуманістичної спрямованості.
Усі зміни, що чекають українську
освіту з
вересня 2018 року - насамперед, залежать від готовності вчителя реалізовувати ідеї
Нової української школи, повністю відійти від стеріотипів радянської та
пострадянської освіти. Успіх інновацій залежить від того, чи готовий учитель спиймати нові ідеї, чи готовий змінити себе.
Можна
сказати, що усі зміни ведуть до необхідності кожного працівника освіти вийти із
«зони комформу», тобто із того
психологічного стану захищеності, в якому вчитель почував себе впевнено та
безпечно, діяв та отримував передбачувані результати. Дуже складно змінити у
власній свідомості відношення до роботи, яке напрацьовано роками до
автоматизму…
Важливу
роль у забезпеченні позитивних змін в системі освіти має вирішити удосконалення
професійної компетентності педагогічних кадрів та підвищення їх наукового і
загальнокультурного рівня, але тільки при власному бажанні до
самовдосконалення.
Удосконалення рівня професійної компетентності – один із основних напрямків реформування освіти.
Головні нормативно-правові документи Міністерства освіти і науки України
свідчать:
«Педагогічні та науково-педагогічні
працівники зобов’язані постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність,
загальну культуру» (Закон України «Про освіту»);
«Підготовка
педагогічних і науково-педагогічних працівників, їх професійне
самовдосконалення – важлива умова модернізації освіти» (Національна доктрина
розвитку освіти).
Для
підвищення рівня професійної компетентності при Волинському інституті післядипломної педагогічної освіти створені всі умови
роботи педагогів у міжатестаційний період.
Понад
п’ять років, за певних обставин, не була на стаціонарних курсах підвищення
кваліфікації. Працюючи з 26.02. по 16.03 на курсах вчителів образотворчого
мистецтва, мистецтва та художньої культури приємно вражена. Насамперед, дякую
за вдало сплановану роботу. У першій половині дня - лекційний матеріал, а друга
– практична, зазвичай, у формі майстер-класів. Позитивним є і те, що кількість
та тематика майстер-класів відповідала потребам слухачів. Усі матеріали, що
були запропоновані з досвіду роботи є корисними та необхідними при викладанні
предметів.
При
формуванні професійної компетентності великий вплив на педагога має база
загальних теоретичних знань, яка була
надана викладачами під час лекцій.
Про Нову українську школу та ролі і завдання вчителя в контексті сучасних змін
розповіла Оксана Муляр, яка наголосила на важливості професійно-педагогічної
компетентності педагога, вміти підкреслити сильні сторони учня, а помилки
навчитися виправляти спільно з учнем. Адже сучасні школярі - це діти покоління Альфа, з ними потрібно
домовлятися, а не примушувати їх щось робити. Розповіла слухачам про кліпове та «перевернуте» навчання.
Мистецтво
спілкування педагога як професійний феномен - тема лекції Петра Кліша, який
надав слухачам практичні поради щодо удосконалення рівня педагогічного
спілкування, розповів про принципи цивілізованої комунікації, про мистецтво, вплив
нейролінгвістики, фаготерапії та
енергетично-емоційного середовища на людину; протягом усієї пари цитував вірші
українських та зарубіжних класиків: Ліни Костенко, Лесі Українки, Феофана Прокоповича та інших.
Спільно
з Аллою Корнейко обговорили політико-правові знання в структурі професійної
діяльності педагога та основні віхи реформи освіти в Україні, також зауважили про великий вплив на реформи і
зміст освіти засобів масової інформації, які аж ніяк не популяризують… особу
вчителя.
Актуальними
проблемами розвитку освіти України в контексті загальноцивілізаційних систем зацікавив
у лекції Ігор Остапйовський. Обговорено питання інформаційного суспільства,
тривалість цінності інформації, загострення конкуренції на послуги освіти, професійний
імідж педагога, мікроклімат в колективі. Опрацьовано методику Джена Ягера
«Імідж вчителя», обговорено школу педагогічної практики, яка існувала у Василя
Сухомлинського.
Питання
економіки освіти в Україні та важливість трьох реформ: адміністративної,
територіальної та політичної обговорено спільно з Володимиром Панчишиним.
Оксана
Рудь ознайомила з трьома складовими релігійного компоненту у школі та
особливості використання релігійного аспекту у закладах загальної середньої
освіти. Наведено статистичні дані щодо існування релігійних конфесій та
напрямків як в Україні, так у Волинській області.
Над
розвитком особистості за допомогою психокореційної роботи працювали спільно з
Олександром Остапйовським. Обговорили бар’єри креативного мислення і
познайомилися з методами, які сприяють розвитку
креативного мислення. Однією із головних проблем сучасної школи є брак
мотивації усіх учасників освітнього процесу, що й стало однією із тем для
обговорення. Для використання практичного матеріалу у роботі педагога надано
корисні посилання на сайти: Фонд благополуччя
дітей, ЮНІСЕФ-Україна, Безкоштовні
онлайн-курси Prometheus.
Мар’яна
Миць наголосила на важливій складовій Нової Української школи - національно-патріотичному вихованні педагога
та учня. Навела приклади реалізації чотирьох наскрізних ліній під час
викладання предметів за допомогою міжпредметні зв’язки.
З
компаративною педагогікою у країнах Західної Європи познайомила Оксана
Нечипорук. Обговорено питання створення інститутів батьківства в Україні, без
яких просто не може бути розвитку в освіті, а також питання освіти третього
віку та багато інших цікавих питань.
Робота вчителя мистецьких дисциплін не може бути повною без практичної діяльності, яка надає можливість кожному учневі та педагогу проявити власні образотворчі здібності.
Побувавши
у творчій міській лабораторії комунального закладу «Луцька загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів №2 Луцької міської ради», господиня Оксана Токарчук надала рекомендації
щодо використання практичних завдань у 7 класі для розділу «Дизайн». Слухачі
створили творчі роботи технікою каліграма, за допомогою аплікації виготовили логотипи
шкільних кабінетів, використовуючи журнали та серветки - дизайнерський одяг, власний
предметний світ та інше.
Із
важливістю інтерактивного навчання на уроках мистетцва ознайомила слухачів Оксана Грицина, яка провела віртуальні
подорожі, марафони та інтерактивні вправи.
Відвідавши
Комунальний заклад «Луцька
загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №11 - колегіум» ми потрапили у справжню
майстерню декоративно- прикладного мистецтва, створили власні роботи із
солоного тіста, шкарлупок яєць та інше.
З
мистецтвом арт-педагогіки нас познайомила Ольга Янчук, провівши
майстер-клас «Ізотерапія
як ресурс педагогічного впливу на розвиток творчого потенціалу особистості
школяра у процесі навчання».
Ричко
Вікторія надала практичні рекомендації щодо розвитку в учнів
асоціативно-образного мислення за допомогою вправ: малювання кавою, оживи
предмет, малювання водою, малювання на сухих литочках клеєм ПВА, кляксографія і
т.д.
Незабутні враження від майстер-класів Наталії Прокопів (створення пейзажів вугіллям та квітів із фольги), Алли Семенюк (малювання торцем картону фігур тварин, замків тощо) та неперевершені свищики від майстра Анатолія Філозофа.
Незабутні враження від майстер-класів Наталії Прокопів (створення пейзажів вугіллям та квітів із фольги), Алли Семенюк (малювання торцем картону фігур тварин, замків тощо) та неперевершені свищики від майстра Анатолія Філозофа.
У
рамках обміну досвідом між курсантами, майстер-клас із виготовлення
орнаментальної композиції «Рушник» провела Оксана Ярема; майстер-клас «Розпис по склу: точками, акриловими
контурами та фарбами» провела Неля
Свищ; елемент уроку у 5 класі з теми живопис «Абстрактна композиція» із практичним
завданням «Мій настрій» за допомогою техніки точкування провела Оксана Данилюк.
Створити
позитивний настрій та дружню атмосферу в колективі, на термін у три тижні, нам
допомагали староста Тетяна Калінчик та куратор Наталія Червінська. Щира подяка за організацію,
проведення та створення комфортних умов для праці і підвищення рівня
професійної компетентності педагогів. Усім успіхів та натхнення!!!
Тепер залишається тільки наполеглива, щоденна, а головне творча робота (довжиною в 5 років) з нашими школяриками. Успіхів Вам, Оксано Миколаївно.
ВідповістиВидалити